Domov Cenník Kontakt
 
  SLUŽBY CENNÍK PRÁCE KONTAKT
       
Akcia na tento týždeň

 


Ponuka

Centrálne zamykania

GPS monitoring

Ťažné zariadenia

Ostatné príslušenstvo

Dokumenty na stiahnutie

Trochu teórie

Elektrické nákladné trojkolky

 

elektrické nákladné trojkolky

 

Slovenský Trabant Klub

 

PATaMAT601

 

Športový masér


  Untitled Document Imobilizér SKY BRAKE – RECENZIA
(Nebeská brzda, alebo Imobilizer is not dead)

Popularitu dodatocne montovaných imobilizérov stlacil takmer na nulu fakt, že výrobcovia áut ich zacali montovat sériovo takmer do každého jedného auta. Aj ked o úcinnosti mnohých fabricky montovaných imobilizérov je možné znacne polemizovat, poistovniam postacujú a preto tie dodatocne montované prakticky zmizli z trhu. Aj ked ich ešte kde-tu nájdete v ponuke, ich cielovou skupinou sú „skôr narodené“ autá, alebo ako náhrada za nejaký starší kus, ktorý sa pokazil.

Napriek tejto nelichotivej východiskovej situácií sa pokúsila jedna lotyšská firma oprášit ich zašlú slávu a vyvinula nový imobilizér SKY BRAKE DD2+. Aj ked jeho podstatou je stále to isté – rozpojit niektorý dôležitý elektrický okruh, jeho technologické prevedenie a pridané funkcie sú nadmieru vymakané a zaujmú najmä odborníkov. Takže poporiadku:

Riadiaca jednotka
Toto je hned úvodné prekvapenie. Jej rozmery sú také malé, že sa skoro zdá, že vo vnútri nic nie je. S umiestnením teda nebude žiaden problém. Použitý riadiaci procesor je aktuálnou novinkou na trhu. Blokovací okruh tvorí zabudované relé so zatažitelnostou 15A. Prevedenie plošného spoja je na velmi vysokej úrovni. Zapojenie pozostáva len z piatich vodicov, je pomerne jednoduché a zvládne ho aj amatér. Zariadenie je napájané od zapalovania, co znamená, že pri strážení auta nemá žiaden odber z autobatérie.


Jednou zo zaujímavých výhod SKY BRAKE DD2+ je, že po montáži nie je vidiet žiadne známky toho, že v aute je namontovaný dodatocný imobilizér. Žiadne LEDky, cítacky, tlacidlá alebo cokolvek iné. Dokonca, ako bude popísané nižšie, ani jeho používanie nic nesignalizuje. Takže pre prípadného zlodeja sa takáto nástraha môže stat naozaj necakaným prekvapením, na ktoré nebude dopredu pripravený.


Ovládace
Dalším atypickým prvkom je aj spôsob ovládania imobilizéru. Základná sada obsahuje 2 transceivery (vysielac a prijímac v jednom). Sú to vlastne beztlacidlové dialkové ovládace, pracujúce na frekvencii 2,4 GHz. Sú napájané batériou (typ CR2430), pricom výrobca udáva jej životnost v ovládaci 1 rok. Ak sa kapacita batérie priblíži ku kritickej hodnote, pri zapnutí zapalovania sa ozve výstražné pípanie imobilizéra (3x 2 pípnutia). Na výmenu batérie potom zostáva 1 až 2 týždne, pre istotu je však lepšie mat jednu rezervnú batériu uloženú niekde v aute.
Celkovo je možné do imobilizéra nakódovat 5 ovládacov.


Používanie
Spôsob ovládania imobilizéra spocíva len v jedinej veci: mat ovládac pri sebe.
Pri vypnutom zapalovaní je okruh imobilizéra rozpojený. Po zapnutí zapalovania sa okruh spojí, teda je možné naštartovat. Zároven však riadiaca jednotka zacne vysielat inicializacné impulzy urcené pre ovládac. Ten ked ich zachytí, zacne vysielat spät riadiacej jednotke na ne odpoved obsahujúcu (meniacu sa) správnu kódovú kombináciu. Na to aby sa tak stalo, musí byt ovládac vo vzdialenosti do 5 metrov od auta. Ak riadiaca jednotka dostane správnu odpoved, imobilizacný okruh zostane spojený a auto môže íst. Ak ju nedostane v priebehu 30 sekúnd od zapnutia zapalovania, okruh preruší a neumožní s autom odíst.


Proti únosový režim

Riadiaca jednotka a ovládac sa spolu v pravidelných intervaloch „rozprávajú“ pocas celej doby zapnutého zapalovania. To znamená, že ak by sa pocas jazdy ich komunikácia prerušila, imobilizér po 30 sekundách rozpojí okruh a auto znehybní. Táto funkcia je vlastne proti únosový režim, keby niekto chcel ukradnút auto násilím priamo vodicovi. Ten vystúpi z auta, pocká 30 sekúnd a pôjde si zobrat auto zo vzdialenosti maximálne niekolko sto metrov, najlepšie za asistencie polície.
Na rozdiel od rôznych autoalarmov, kde je pre aktivovanie tejto funkcie potrebné pred násilným opustením auta nieco stlacit alebo prepnút, je to v tomto zariadení vyriešené naozaj excelentne. V prípade takejto stresovej situácie si totiž nespomeniete ani na vlastné meno, nie to ako sa cosi zapína ci aktivuje. Faktom však zostáva, že naštastie, v našich zemepisných šírkach k únosom áut prakticky nedochádza.
Aby však všetko, vrátane proti únosovej funkcie fungovalo ako má, je potrebné dbat na jednu dôležitú vec:


Nosenie ovládaca
Celé zariadenie má zmysel len pod jednou podmienkou: Ovládac je potrebné nosit oddelene od klúcov auta. Má to viacero dôvodov:
Ak by vám niekto ukradol klúce od auta (na ktorých spravidla visí dialkový ovládac alarmu), auto nenaštartuje, pretože sa imobilizér nedeaktivuje.
Ak by ste sa predsa len stali obetou únosu auta, proti únosová funkcia by sa neaktivovala, ak by sa ovládac imobilizéra veselo hompálal na klúcoch v zapalovaní.
Ak vaša dorastajúca ratolest by sa chcela previest na aute, pretože vy ste prec a klúce od auta sú na vešiaku, bez ovládaca imobilizéra sa môže íst akurát bicyklovat.
Aby sa lahšie odolávalo pokušeniu zavesit ovládac na klúce, výrobca zámerne nan nedal žiadne uško, ktoré by to umožnilo.
Kam teda s ním? Vdaka pomerne malým rozmerom by bolo vhodné mat ovládac v penaženke, alebo pri vodicskom preukaze.
Ako bolo už popísané vyššie, imobilizér je v aute prakticky „neviditelný“. Preto ak by ste chceli toto tajomstvo zachovat aj pri návšteve autoservisu, nechajte ovládac schovaný kdekolvek v aute a nikto nic nezistí.


Pre prípad prípadov
Každé zabezpecovacie zariadenie je dvojsecná zbran. Ak sa nieco pokazí, neumožní pohnút s autom ani jeho majitelovi. Preto väcšina zariadení umožnuje nastavenie servisného režimu bez použitia originálneho ovládaca. Podobne je tomu aj pri SKY BRAKE DD2+. V jeho výbave je karta velkosti kreditky, na ktorej je 4 miestny císelný kód, ktorý sa zadáva postupným zapínaním/vypínaním zapalovania. Po zadaní správnej kombinácie sa imobilizér odblokuje. Aby kód zostal utajený pred nepovolanými ocami, je na karticke prekrytý vrstvou ktorú treba najprv zotriet ako na stieracom žrebe.


Zdvojenie imobilizacných okruhov
SKY BRAKE DD2+ disponuje len jedným imobilizacným okruhom. Bežne imobilizéry však disponujú dvomi resp. až tromi okruhmi. Aj takýto variant výrobca umožnuje, riešenie je však opät dost originálne.
Namiesto jednoduchého pridania dalšieho rozpájacieho relé (resp. tranzistora), je druhý okruh riešený samostatným zariadením, ktoré plní funkciu rozpájania druhého okruhu, avšak s hlavnou jednotkou komunikuje bezdrôtovo, teda nie je spojené žiadnym vodicom a môže byt umiestnené kdekolvek v aute. Ak by napríklad zlodej objavil hlavnú jednotku imobilizéra a odpojil ju, druhá sa nedá po kábloch tej prvej vystopovat a zostane zablokovaná. Dobrým riešením môže byt druhú jednotku umiestnit do zadnej casti auta a blokovat nou prívod paliva.
Takéto dvojokruhové riešenie žial nie je v základnej výbave a výrobca ho ponúka len za príplatok.


Dalšie funkcie
Do ovládaca je možné pomocou samostatného zariadenia pripojeného k PC naprogramovat údaje o aute, ako sú typ auta, VIN, dátum montáže, pocet naprogramovaných ovládacov, pocet nainštalovaných imobilizacných okruhov a iné. Tieto informácie by však boli nápomocné viac poistovniam pri odhalovaní poistných podvodov, než majitelovi auta.
Vyššia verzia imobilizéra obsahuje aj pohybový detektor, ktorý zabezpecí zablokovanie auta len ked sa pohne. Ked auto stojí, motor beží lubovolne dlho. Toto môže byt tiež zábavný hlavolam pre zlodeja, ked zakaždým sa mu podarí prejst len pár metrov.

Záver
SKY BRAKE DD2+ je zaujímavým a technicky velmi dobre prepracovaným spestrením ponuky zabezpecovacích zariadení. Aj ked v kategórií imobilizérov nemá prakticky konkurenciu, je otázne ako si dokáže na trhu poradit s faktom, že vdaka sériovým imobilizérom, sa tie dodatocne montované stali nezaujímavými.


výhody
+ žiadne casti zariadenia nie sú viditelné, ani sa navonok jeho prítomnost nijako neprejavuje
+ miniatúrne rozmery, bezproblémové umiestnenie
+ dobré použitie aj v motocykloch. Ovládac môže byt uložený v kombinéze a nie je ho potrebné nikdy vyberat.
+ ochrana auta proti neoprávnenému používaniu (napr. detmi)
+ nulový odber prúdu

nevýhody
- potreba menit batériu v ovládaci
- potreba nosit ovládac oddelene od klúcov auta
- vyššia cena
- nechráni auto pred odtiahnutím alebo vykradnutím